יום חמישי, 1 בנובמבר 2007

בשעות אלו ממש - משמרות מחאה בחיפה. וגם - אדם סמית' בעד המלצריות


תזכורת:
משמרות המחאה מול קפיטריית "עלית" באוניברסיטת חיפה ממשיכות גם היום
09:00-15:00
רמי - 054-5845550
חרם על עלית!


ובינתיים, מאמר מצוין של נתן שקרצ'י ב"העוקץ":

""על מוסר כפול ותומך מפתיע במאבק המלצריות

בעבר כתבתי כאן על המוסר הכפול שלפיו למעסיקים מותר להתארגן ואף אחד לא מונע זאת מהם,
ואילו מהעובדים נמנעת הזכות לחופש ההתארגנות, שהיא זכות יסוד דמוקרטית.מה שעבר על עובדי קסטרו, עובר בימים אלו על מלצריות COFFEE TO GO. הפחדות, איומים שקרים וכו'. לימור וחברותיה למאבק הוכרחו להשתמש במוצא האחרון של עובד המנסה להתארגן - שביתה. וזאת רק לאחר שניסו במשך 3 חודשים להתדיין עם המעסיק, ולאחר הכרזה על סכסוך עבודה.

זה אינו דבר חדש. כילדים אנחנו זוכרים את הסיפורים על מארגן העובדים הראשון שנאלץ ברגע שהתחיל להתעסק בעניינם של העבדים לנוס על נפשו, וגם כשחזר לשחררם סמכותו כמייצגם לא התקבלה, ונדרשו ניסים על מנת לשחרר את העבדים. אני מדבר על משה רבנו. מאז לא השתנה הרבה.
מאז ומתמיד היה יותר קל למעסיקים להתארגן, ולשבור את התארגנויות העובדים. הנה ציטוט של תומך מפתיע בהתארגנויות עובדים:

”שכר העבודה המקובל תלוי בכול מקום ומקום בחוזה הנחתם בדרך כלל בין שני הצדדים האלה, שהאינטרסים שלהם אינם שווים בשום אופן. הפועלים שואפים לקבל הרבה ככל האפשר, המעסיקים שואפים לתת מעט ככל האפשר. אלה נוטים להתאגד כדי להעלות את שכר העבודה, ואלה – כדי להורידו."

"אולם בדרך-כלל לא יקשה לחזות ידו של מי תהיה על העליונה בסכסוך בנסיבות רגילות, ומי יכפה על מי להסכים לתנאיו. המעסיקים, אשר מספרם קטן יותר, מתאגדים ביתר קלות. מה גם שהחוק מתיר להם את התאגדותם ועל כל פנים אינו אוסר אותה, אבל הוא אוסר התאגדויות של פועלים. אין לנו חוקי פרלמנט נגד התאגדות לצורך הורדת מחיר העבודה, אך יש חוקים רבים נגד התאגדות לשם העלתו. המעסיקים יכולים להחזיק מעמד זמן רב יותר בסכסוכים שכאלה. בעל הקרקע, האיכר, התעשיין והסוחר מסוגלים בדרך כלל לחיות שנה אחת או שנתיים על ההון שכבר צברו, גם אם לא יעסיקו אפילו פועל אחד. פועלים רבים אינם יכולים להתקיים שבוע ימים בלא תעסוקה, מעטים מהם יכולים להתקיים כך חודש ימים, וכמעט שום פועל אינו יכול להתקיים כך שנה. לאורך זמן, אפשר שהמעסיק זקוק לפועל כשם שהפועל זקוק למעסיקו, אבל הצורך אינו מיידי..."

המשך באתר העוקץ

אין תגובות: